Google Adwords -mainonta

Mitattavia tuloksia nopeasti ja tarkkaan kohdistetusti.

Siinä ovat Google Adwords -mainonnan kolme tärkeintä ominaisuutta, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Me haluamme hoitaa yrityksesi digitaalisen mainonnan A:sta Ö:hön, aina strategiasta toteutukseen ja raportointiin asti. Koska vastaamme kaikkiin tarpeisiisi, olemme ainoa digimarkkinoinnin kumppani, jonka oikeasti tarvitset. Keskittämällä ratkaisusi säästät aikaa ja rahaa, ja avullamme voit myös ansaita enemmän euroja digitaalisista kanavistasi.

Tässä artikkelissamme tutustumme tarkemmin maksettuun hakusanamainontaan, erityisesti Google Adwordsiin.

 

Mikä ihmeen Google Adwords?

Google Adwords -mainonnalla tarkoitetaan hakusanamarkkinointia Googlen hakutulosten mainospaikoilla. Näitä mainoksia näytetään hakusivulla sekä heti sivun yläosassa (kolme ylintä tulosta) että sivun oikeassa reunassa ja alaosassa.

Näillä mainoksilla vastataan aina suoraan kysyntään. Mainokset luodaan ja kohdistetaan niin, että ne näkyvät vain hakijoille, jotka oikeasti haluavat käyttää rahaa palvelusi tai tuotteesi ostamiseen. Hakijat, jotka ovat jo tekemässä ostopäätöstä.

Kun aloitat kampanjasi, mainoksiasi näytetään vain niillä hakusanoilla, joilla potentiaaliset asiakkaat tuotteitasi ja palveluitasi hakevat. Me määrittelemme nämä termit sekä tietysti itse mainosten sisällön yhdessä sinun kanssasi.

Suurimmat edut:

  1. Kustannustehokas: Et maksa mainosten näyttämisestä, vaan oikeista kävijöistä.
  2. Konvertoi hyvin: Mainontaa näytetään vain asiakkaille, jotka jo etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.
  3. Helppo kohdentaa: Avainsanojen lisäksi Adwords-mainokset voidaan kohdentaa maantieteellisesti sekä laitteen ja kielen perusteella. Lisäksi voimme määritellä, että mainoksesi näkyvät vain tiettyyn kellonaikaan.
  4. Mitattava: Tuloksia voidaan mitata tarkkaan. Saat meiltä kattavat raportit kampanjastasi.

Markkinointieurosi eivät mene hukkaan!

 

Miten markkinointi aloitetaan?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Google Adwords -mainonnan aloittaminen voidaan typistää 7 kohtaan:

  1. Valitaan hakusanat (määritetään yhdessä asiakkaan kanssa)
  2. Kirjoitetaan mainokset (meillä minimissään 3 per mainosryhmä)
  3. Määritetään mainosbudjetti
  4. Mainokset alkavat näkyä hakutuloksissa lähes välittömästi
  5. Seurataan kampanjan toimivuutta
  6. Raportoidaan tulokset asiakkaalle
  7. Optimoidaan kampanjaa (poistetaan ja lisätään mainoksia / avainsanoja / mainosryhmiä)

Sinun ensimmäinen askeleesi: Ota yhteyttä Omniin, ja me hoidamme kaiken puolestasi!

 

Toimiiko Adwords-mainonta?

Kyllä toimii!

Digitaalinen mainonta sopii ihan kaikille, pienille ja suurille, B2B- ja B2C-yrityksille, ja kaikille toimialoille. Tietysti jotkin toimialat saavat parempia tuloksia kuin toiset, mutta kun kampanjat rakennetaan oikein, ne toimivat alasta riippumatta.

On tärkeää pitää koko ajan mielessä, että hakusanamainonnassa maksetaan vain toteutuneista klikkauksista. Mainoksen näyttäminen on aina ilmaista.

Kun mainonta kohdennetaan henkilöille, jotka ovat tekemässä ostopäätöstä, olet juuri oikeaan aikaan näkyvissä. Jos sinulla on jo kampanja käynnissä, mutta mietit saatko siitä kaiken tehon irti – voi Google Adwords auditointi auttaa sinua tehostamaan mainontaasi.

 

Mitä hakusanamainonta maksaa?

Kuten totesimme, mainoksen näyttäminen ei maksa sinulle mitään. Kuukausittaiset kokonaiskustannukset siis riippuvat täysin siitä, paljonko olet valmis käyttämään rahaa. Jos jokainen panostamasi mainoseuro tuo takaisin euron verran voittoa, kannattaa mainontaa lisätä merkittävästi.

Tavallisesti yksittäisten klikkausten hinta vaihtelee noin 0,10 eurosta jopa muutamaan euroon asti. Useimpien kampanjoiden klikkihinnat asettuvat 0,101,00 euron välimaastoon, mutta lopullinen hinta riippuu pitkälti omasta toimialastasi. Esimerkiksi ilmalämpöpumppujen klikkihinnat pyörivät parhaimmillaan 48 eurossa, kun taas tarkoin määriteltyjä eläintarvikkeita, naisten vaatteita tai pehmoleluja voidaan mainostaan selvästi edullisemmin.

Yksittäisten klikkausten hintaan vaikuttaa alan ja valittujen avainsanojen lisäksi myös mainostekstin laatu sekä kohdesivun laatu. Tarkastellaan seuraavaksi laadun vaikutusta hintaan.

Periaatteessa hakusanamarkkinointi on huutokauppaa. Mitä enemmän tarjoat per klikkaus, sitä paremmin saat näkyvyyttä. Onneksi hakukoneet eivät kuitenkaan anna kenenkään dominoida markkinaa: pelkkä raha ei ratkaise, vaan Google Adwords laskee joka ikiselle avainsanalle ja mainokselle laatupisteet. Mitä korkeammat laatupisteet, sitä edullisemmin pääset mainospaikoissa näkyviin. Yhdessä laatupisteet ja maksimiklikkihinta luovat ns. adrank-muuttujan.

Otetaan yksinkertainen esimerkki. Herra X ja rouva Y mainostavat molemmat samaa tuotetta.

X tarjoaa 4 euroa per klikkaus. Hänen laatupisteensä on 4. X:n adrank on 4 x 4 = 16.
Y tarjoaa 2 euroa per klikkaus. Hänen laatupisteensä on 9. Y:n adrank on 2 x 9 = 18.

Todennäköisesti Y:n mainos näkyy ylempänä kuin X:n, vaikka hän tarjoaa (ja todennäköisesti myös käyttää) vähemmän euroja per klikkaus.

Laatupisteisiin vaikuttavat muun muassa:

  • Avainsanan ja mainoksen yhteensopivuus
  • Avainsanan klikkausprosentti
  • Mainoksen klikkausprosentti
  • Mainostilin klikkausprosentti
  • Mainoksessa näkyvien URL-osoitteiden klikkausprosentti
  • Mainoksen relevanssi tehtyyn hakuun
  • Kohdesivun laatu

Kun optimoimme mainoskampanjaasi, pidämme myös huolen, että laatupisteesi ovat riittävän korkeat.

Entä sitten Omnin osuus hinnasta? Meidän palkkiomme on neuvoteltavissa. Tavallisesti otamme tilin hallinnasta ja optimoinnista kiinteän kuukausipalkkion, joka luonnollisesti lisätään kokonaiskustannuksiin mainontaan panostettujen eurojen päälle. Palkkiomme voidaan sitoa osittain tai kokonaan saavutettuihin tuloksiin.

Maksat käytännössä sekä ammattitaidostamme että omasta ajansäästöstäsi. Sinun ei tarvitse huolehtia hakusanamarkkinoinnista, vaan voit keskittää kaiken aikasi ydinbisneksesi kehittämiseen.

Me autamme sinua löytämään tehokkaan ja sinun tarpeisiisi sopivan päiväbudjetin. Muista, että pelkkä myynnin lisääntyminen ei riitä. Mainonnan täytyy tuottaa myös ihan oikeaa voittoa, lisäeuroja viivan alle.

Me pidämme huolen siitä, että niitä myös tulee.

 

Tee-se-itse vinkit

Haluatko tehdä Adwords-mainontaa itse? Sekin on tietysti mahdollista. Emme missään nimessä kiellä sinua kokeilemasta, vaan päinvastoin, kannustamme kaikkia kokeilemaan. Alta löydät nopeat vinkit toimivan kampanjan pystyttämiseen.

1. Kohdenna mainokset

Kuten jo todettiin, maksetulla hakusanamainonnalla on tarkoitus tavoitella vain transaktiohakuja. Kohdenna siis mainokset termeihin, jotka oikeasti koskevat mainostettavaa tuotetta tai palvelua. Ralph Laurenin miesten paitoja etsivälle näytetään vain ”Ralph Lauren miesten paidat” -mainos – eikä esimerkiksi Gantia tai Hilfigeriä. Ei edes Ralph Lauren naisten paitoja. Jos myyt myös muita paitoja, tee niille omat erilliset mainoksensa.

2. Erotu eduksesi

Herätä hakijan huomio! Myyttekö tuotetta suoraan verkossa? Tee se selväksi. Onko teillä ilmainen ja nopea toimitus? Kerro se.

Onko teillä tarjota jotain täysin uniikkia? Mainitse tuotteen tai palvelun suurin etu tai hyöty!

Kun mainoksessasi on jotain uniikkia ja asiakkaalle tärkeää, herätät huomiota. Näin saat takuuvarmasti oikeanlaiset henkilöt klikkaamaan mainostasi.

3. Kehota!

Suomalainen ei pyytämättä tee. Älä siis kerro, vaan käske.

Mitä tämä mainonnassa tarkoittaa? Lopeta mainokset aina lyhyellä kehotteella: ”tutustu tarkemmin”, ”tilaa netistä”, ”lue lisää”, ”osta meiltä”, ”säästä aikaa”, ”ota yhteyttä”, ”soita” ja niin edelleen. Vaikka asia voi tuntua sinusta vähäpätöiseltä, suoran käskyn sisältävät Adwords-mainokset toimivat lähes aina paremmin.

4. Ohjaa oikealle sivulle

Palataan takaisin aikaisempaan esimerkkiini, Ralph Laurenin paitoihin. Mitä luulet, että tekisit, jos Ralph Lauren -mainosta klikattuasi päätyisit Gantia myyvälle sivulle? Poistuisitko heti sivulta ja valitsisit toisen linkin? Niin minä ainakin tekisin.

Jos mainos kertoo Ralph Laurenin miesten paidoista, pitää sen ohjata kävijä suoraan Ralph Laurenin miesten paitojen sivulle. Ei yleiselle ”paidat” sivulle, ei ”Gant paidat” sivulle, ei Ralph Laurenin tuoksujen sivulle eikä varsinkaan verkkokauppasi etusivulle. Vaan Ralph Laurenin miesten paitojen sivulle!

Ja tämä pätee kaikkeen Google Adwords -mainontaan, oli kyse sitten palveluista, tuotteista tai vaikka tapahtumista: ohjaa klikkaaja aina oikealle sivulle.

5. Muista muokata näkyvää URL-osoitetta

Mainoksen yhteydessä näytetään myös URL-osoite. Näkyvän URL-osoitteen ei tarvitse olla prikulleen sama kuin minne kävijä ohjataan, joten voit muokata sen näyttämään hyvältä. Jos Ralph Lauren -paitani ovat osoitteessa www.kauppa.fi/miesten-vaatteet/paidat/ralph-lauren/ voin silti mainoksessani näyttää osoitetta kauppa.fi/Ralph-Lauren-paidat, ihan jo siitä yksinkertaisesta syystä, että oikea alkuperäinen osoite ei edes mahdu mainokseen.

URL-osoitteen kannattaa olla helposti luettavissa ja kertoa lukijalle, että hänet viedään suoraan oikealle sivulle.

6. Tarkista kieliasu

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kirjoitus- ja kielioppivirheet mainoksissa. Vaikka kirjoitusvirheet eivät vaikuttaisi mainonnan ymmärrettävyyteen, ne antavat yrityksestäsi huonon mielikuvan. Kun internet on pullollaan hyviä vaihtoehtoja, miksi valitsisin sellaisen tarjoajan, josta sain heti huonoja viboja?

7. Testaa, analysoi ja optimoi

Luo useita mainosryhmiä. Luo yksi mainosryhmä per haluttu mainostettava tuote / palvelu / kategoria. Esimerkiksi yksi mainosryhmä ”Gant miesten paidat”, toinen ”Hilfiger miesten paidat” ja kolmas ”Ralph Lauren miesten paidat”. Ja sitten tietysti omansa naisten vastaaville.

Tee jokaiselle mainosryhmällesi alussa ainakin 35 eri mainosta. Seuraa, mitkä mainokset toimivat, ja ota niistä oppia. Google myös näyttää enemmän niitä mainoksia, jotka toimivat, ja vähemmän niitä, jotka eivät toimi hyvin.

Poista huonosti myyntiä tuovia mainoksia ja avainsanoja. Lisää uusia. Kokeile rohkeasti erilaisia mainoksia. Jos optimoinnin ja muutosten jälkeenkään jokin mainosryhmä ei tuota voittoa, poista se. Panosta rahasi sellaisten tuotteiden mainostamiseen, joista sinulle jää käteen rahaa.

Vain kokeilemalla voit oppia.

 

Tehdään tuloksia yhdessä!

Etkö halua itse sählätä mainostesi kanssa? Haluatko, että kaikki on mahdollisimman helppoa?

Kun haluat kaiken digitaalisen mainonnan yhdestä paikasta, me olemme valintasi.

Omni Partners hoitaa Adwords-mainonnan suunnittelun, toteutuksen, optimoinnin ja raportoinnin lisäksi kaiken tarpeellisen hakukoneoptimoinnista tuotetietojen hallintaan, verkkokaupan pystytyksestä sisällöntuotantoon. Maksetun mainonnan puolella saat meiltä myös Bing, Facebook, Pinterest, Instagram ja YouTube -mainontaa sekä Display ja retargeting-mainontaa.

Olemme kumppanisi. Tuomme sinulle kauppaa ja säästämme aikaasi.

Ota yhteyttä, niin hankimme sinulle lisää myyntiä!