Sisältömarkkinointi

Yhä useampi yritys on hoksannut, että paras tapa tavoittaa kohderyhmät verkossa on tuottaa heille hyödyllistä, viihdyttävää tai koskettavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on antaa kävijöille lisäarvoa ilmaiseksi ja viime kädessä tietysti myydä enemmän. Omnin sisältötiimissä yhdistyvät rakkaus kieleen ja kyky strategiseen ajatteluun. Meiltä luonnistuvat kaikki sisältöihin liittyvät työt strategiatason suunnittelusta verkkokaupan tuoteteksteihin.

Olipa kerran Internet-Guru. Eräänä kauniina päivänä hän kekkasi, ettei digitalisaation huumassa epäjumalan asemaan nostettu teknologia itsessään tee autuaaksi, vaan ne sisällöt, joiden julkaisemisen ja jakamisen tuo teknologia mahdollistaa.

Tämä sittemmin itsestäänselvyydeksi muuttunut viisasten kivi on sen jälkeen levinnyt kuin new age -uskonto konsanaan: jos olet yhtään seurannut viestintä- ja markkinointialan keskustelua, et ole voinut välttyä “sisältö on kingi” -mantralta. Ja sisältöaatteen tärkein uskonkappale on mikäs muu kuin sisältömarkkinointi.

Mitä sisältömarkkinointi oikeastaan on?

Sisältömarkkinointi tarkoittaa tuotteiden, palveluiden tai asiantuntemuksen markkinointia tuottamalla suoraan tai epäsuoraan edellisiin liittyvää sisältöä yrityksen omiin kanaviin. Sisällön tulee olla kohderyhmälle arvokasta, hyödyllistä, koskettavaa ja/tai viihdyttävää. Sisältö voi olla muodoltaan artikkeleita, blogipostauksia, ohjeistuksia, kuvia, videoita, pelejä, testejä, tutkimuksia, e-kirjoja, ihan mitä vaan.

Sisältömarkkinointi toimii yhtä lailla B2B- ja B2C-sektoreilla. Olennaista on se, että sisältö on potentiaalisille asiakkaille ilmaista ja se jollain tavalla auttaa heitä, oli se sitten valitsemaan oikeanlaisen rinkan melontaretkelle tai oppimaan jotakin uutta oman alan viimeisimmistä trendeistä. Yrityksen oman verkkopalvelun lisäksi kanavina käytetään tyypillisesti erilaisia sosiaalisen median palveluita.

Sisällöntuotannon tulee olla jatkuvaa ja pitkäaikaista; yksittäinen kampanja tai muu sisällöllinen tempaus ei ole sisältömarkkinointia. Sitkeys sisällöntuotannossa palkitaan uskollisilla seuraajilla.

Viime kädessä sisältömarkkinoinnin tavoite on tietysti tuoda yritykselle lisää myyntiä. Sisällöillä on suuri merkitys myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Luvut vahvistavat sisältömarkkinoinnin voittokulun. Content Marketing Instituten selvityksen mukaan 88 prosenttia pohjoisamerikkalaisista B2B-yrityksistä tekee sisältömarkkinointia, ja B2C-puolella vastaava luku on 77 prosenttia. Täällä Pohjolan perukoilla ollaan Pohjois-Amerikan luvuista jäljessä, mutta Suomessakin sisältömarkkinointi on kasvussa. Alan järjestöjen tuottamia lukuja Suomesta ei juuri löydy, mutta monet toimistot ovat tehneet aiheesta omia selvityksiään.

Mitä tarjoamme?

Varoitus: Seuraavassa viljellään huomattavat määrät hurmoshenkistä digijargonia. Pahoittelut jo etukäteen; markkinointialan muotikäsitteet aiheuttavat monille inhon väristyksiä, mutta ne ovat sen verran alan kieleen vakiintuneita, että niitä on käytännössä pakko käyttää.

Meiltä luonnistuvat kaikki sisältöihin liittyvät työt strategiatason suunnittelusta sisällöntuotannon koordinointiin ja verkkokaupan tuoteteksteihin.

Sisältöstrategia

Jos sisällöntuotannon suunta on ihan hukassa, et tiedä mihin kanaviin pitäisi panostaa tai tarvitset keskeisimpien viestien kirkastamista, kannattaa liikkeelle lähteä sisältöstrategiasta. Sisältöstrategia vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, miten ja kenelle viestitään?

Sisältöstrategiaprojekteissa asiakkaan (viestintä)strategian, keskustelujen sekä muun taustatyön ja -materiaalin pohjalta määritellään verkkosisältöjen tuotannolle tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit, kanavat ja prosessit. Työn tueksi voidaan tarvittaessa tehdä esimerkiksi laajempaa kohderyhmätutkimusta, avainsanakartoitusta, SEO-kartoitusta tai web-analytiikan penkomista.

Esimerkki: Verkkokauppiaan sisältötyöpaja (1 pv)

  1. Käydään läpi asiakkaan tämänhetkinen sisällöntuotanto ja käytetyt kanavat
  2. Määritellään puutteet ja mahdollisuudet hyödyntäen web-analytiikkaa ja kevyttä SEO-kartoitusta
  3. Kirkastetaan taustamateriaalin ja keskustelujen pohjalta verkkosisältöjen tuotannon tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit, kanavat ja käytettävissä olevat resurssit

Sisältökonsepti

Verkkoprojekteissa sisältökonsepti määrittelee, millaisen rakenteen ja mitä toiminnallisuuksia sisältö verkkopalvelulta vaatii. Näin varmistetaan, ettei sisältöjen näkökulma pääse unohtumaan projektissa, vaan päin vastoin, verkkopalvelu suunnitellaan sisältö edellä. Olennaista on, että verkkopalvelu tukee yrityksen viestinnällisten tavoitteiden ja viime kädessä liiketoiminnallisten tavoitteiden toteuttamista. Luonnollisesti sisältösuunnittelija tekee projektissa tiivistä yhteistyötä käyttöliittymäsuunnittelijan, visuaalisen suunnittelijan ja teknisen toteuttajan kanssa.

Esimerkki: Verkkokaupan monikanavainen sisältökonsepti

Verkkokaupan kehittämisen yhteydessä määritellään asiakkaan antamien tavoitteiden, kohderyhmien ja muiden linjausten pohjalta:

  • Sisältötyypit: tuote-esittelyt, tekstit/kuvat/videot/kyselyt/pelit, uutishuoneen/blogin juttutyypit jne.
  • Kanavat: verkkokauppa, verkkosivut, uutishuone/blogi, some, uutiskirje
  • Sisältötyyppien ja kanavien äänensävyt
  • Miten usein ja mitä tuotetaan mihinkin kanavaan
  • Kuka tekee: sisällöntuotannon resurssit (omat / ulkoiset)

Sisällönsuunnittelu ja koordinointi

Sisällönsuunnittelu- ja koordinointipalvelua ostaessaan asiakas saa ikioman sisältönatsin! Kuriin ja järjestykseen mieltynyt militatti verkkopäätoimittaja tekee kuukausi-, viikko- ja päivätason sisällönsuunnittelua ja pitää huolta, että sisällöntuotanto rullaa suunnitelmien mukaisesti. Sisältönatsi ruoskii oikein mielellään sekä asiakkaan omia sisällöntuottajia että ulkoisia resursseja. Hän on myös armoton punakynäilijä, joka kansallissosialistisella otteellaan varmistaa, ettei verkkoon pääse livahtamaan epäloogisia tekstejä tai kielioppivirheitä.

Esimerkki: Verkkokaupan sisällöntuotannon koordinointi

  • Aiheiden ideoiminen ja sopiminen asiakkaan kanssa sisältökonseptin mukaisesti (Skype-palaverit 1 krt / vko)
  • Sisällöntuotannon aikatauluttaminen, yhteydenpito kirjoittajiin (asiakkaan omat ja ulkoiset sisällöntuottajat)
  • Sisältöjen editointi

Sisällöntuotanto

Omnin sisältötiimi tuottaa kohderyhmiäsi puhuttelevaa ja moitteettoman oikeakielistä sisältöä, oli kyseessä sitten blogipostausten haamukirjoittaminen, tuotetekstien laatiminen tai some-jakoja kalasteleva hassunhauska verkkotesti.

Tekstien tuotanto on jaettu kolmeen tasoon:

  • Tason 1 tekstit tehdään asiakkaan toimittaman valmiin materiaalin pohjalta. Ne eivät vaadi kirjoittajalta muuta taustatyötä tai haastatteluiden tekemistä. Tekstit ovat tyyliltään yksinkertaisia ja selkeitä. Tähän kategoriaan menevät esim. verkkokaupan tuotetekstit.
  • Tason 2 tekstit tehdään samoin valmiin materiaalin pohjalta, eivätkä nekään vaadi kirjoittajalta haastatteluiden tekemistä. Tekstien tyyli on tasoa 1 eläväisempää, ja se kuvastaa selkeämmin jotakin tiettyä äänensävyä. Siten tekstien tuotantoa varten tehdään enemmän myös taustatyötä. Tähän kategoriaan sisältyvät esim. laajemmat verkkokaupan tuote-esittelyt, verkkosivujen tekstit, verkkotestien tekstit sekä valmiiseen materiaaliin pohjautuva uutistuotanto.
  • Tason 3 tekstien tuotantoa varten tehdään vielä selvästi enemmän taustatyötä, tyypillisesti myös haastatteluita. Käytetty kieli on runsasta, vivahteikasta ja haetun äänensävyn mukaista. Tähän kategoriaan sisältyvät esim. henkilökuvat ja jotakin ilmiötä käsittelevät feature-jutut.

Tekstien kirjoittamisen lisäksi meiltä luonnistuu myös asiakkaan tai muiden tahojen tuottamien tekstien editointi. Freelance-verkostostamme löytyy myös valokuvaajia, kuvittajia ja videotuotannon ammattilaisia.

Koulutus

Haluatko oppia paremmaksi kirjoittajaksi? Tai ymmärtää paremmin eri sosiaalisen median kanavien logiikkaa ja saada vinkkejä niissä onnistumiseen? Meiltä saat juuri omiin tarpeisiisi ja henkilöstösi osaamistasoon räätälöidyt sisällöntuotannon ja some-viestinnän koulutukset.

Esimerkki: Twitterin alkeet (2 h)

  • Tilin perustaminen
  • Twitterin toiminnallisuudet
  • Parhaat käytännöt
  • Tapausesimerkkejä

Kenelle?

Valitettavasti sisältömarkkinoinnin räjähdysmäinen kasvu on johtanut siihen, että tarjolla on yhä kasvavat määrät sisältöä, josta huomattava osa on silkkaa sontaa (Doug Kesslerin esitys on jo pari vuotta vanha, mutta tarjoaa edelleen makeat naurut!). Yrityksiltä nimittäin puuttuu ns. sisältöosaamista: ne eivät osaa kirjoittaa kohderyhmään uppoavia juttuja, ottaa silmiähivelevän nättejä kuvia tai tuottaa leuat loksauttavia videoita, joita ihmiset haluavat katsoa ja jakaa, saati tehdä tätä kaikkea siten, että se tukisi yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.

Laadukkaasta sisällöntuotannosta hyötyvät kaikilla sektoreilla toimivat yritykset, niin pienet kuin suuretkin. Jos oma osaaminen tai aika ei riitä sisältöjen kehittämiseen ja niiden tuotantoon, voi avuksi ottaa lisäkäsiä. Me autamme kaiken kokoisia yrityksiä viestimään asiakkailleen merkityksellisellä tavalla!

Miksi Omni?

Omnin sisältötiimillä on pitkä ja laaja-alainen kokemus viestinnästä ja verkkosisällöistä. Olemme yhdistelmä luovuutta ja kurinalaisuutta, rakkautta kieleen ja kykyä strategiseen ajatteluun. Meillä on syvällinen ymmärrys verkon toimintaperiaatteista ja some-kanavien nyansseista sekä viestinnästä strategian toteuttamisen välineenä.

Omni erikoisuus moniin sisältöaallon harjalla ratsastaviin toimistoihin verrattuna on se, että meillä on timanttista osaamista viestinnän ja sisältöjen lisäksi myös kaikista muista verkkoliiketoiminnan osa-alueista: liiketoiminnan kehittämisestä, hakukoneoptimoinnista, datan hyödyntämisestä, digimainonnasta ja verkkopalveluiden kehittämisestä. Näin työssä pystytään vaivattomasti hyödyntämään ristiin eri alueiden erikoisosaamista. Esimerkiksi verkkosisältöjen kehityksessä voidaan hyödyntää SEO-osaamista ja penkoa asiakkaan käytössä olevaa dataa. Joskus sisältöjen tavoittavuutta on syytä tukea maksetulla mainonnalla. Verkkopalveluiden kehitysprojektit taas hyötyvät siitä, että joku tiimistä miettii uudistusta sisällöllisestä näkökulmasta.

Valitsemalla meidät sisältökumppaniksesi voit olla varma, että yrityksesi sisällöntuotanto on kohderyhmiäsi puhuttelevaa ja liiketoiminnallisten tavoitteidesi mukaista. Miksi tyytyisit vähempään?

Haluatko kuulla lisää sisältöpalveluistamme? Ota rohkeasti yhteyttä!

Emilia Erkinheimo, Head of Communications & Content
Puh. 050 5877 144
[email protected]
LinkedIn-profiili