Instagram-mainonta

Instagram on kasvava ilmiö Suomessa. Se on etenkin nuorten suosiossa, mutta käyttäjäkunta laajenee päivä päivältä vahvemmin myös muihin ikäryhmiin. Instagram on erittäin visuaalinen media. Päivitykset koostuvat aina joko kuvasta tai videosta sekä julkaisun yhteyteen lisättävästä kuvaustekstistä. Kuvauksessa voit käyttää hashtagejä ja merkitä muita käyttäjiä. Muiden käyttäjien kuvia voi kommentoida, jakaa ja tykätä.

Toimiva Instagram-mainonta tuo brändille lisää näkyvyyttäMainonta Instagramissa on vielä uusi juttu, varsinkin Suomessa. Kilpailua on vähän, ja siksi mainonnan hinta ei vielä päätä huimaa.

Tiesitkö tätä? Facebook omistaa Instagramin. Hinta oli pyöreät miljardi dollaria.

  • Yli 700 000 suomalaista käyttäjää joka ikinen päivä
  • Mainonta Suomessa vielä uusi ilmiö
  • Hyvä huomioarvo verrattain edullisesti
  • Reaaliaikaiset kampanjatiedot: mm. näyttökerrat, hinta ja kattavuus
  • Instagramin käyttäjät ovat aktiivisempia kuin muiden sosiaalisten medioiden käyttäjät

Jopa 68 prosenttia käyttäjistä on brändien kanssa säännöllisesti vuorovaikutuksessa. Palvelusta haetaan kavereiden päivitysten lisäksi inspiraatiota ja tuotteita. Käyttäjät seuraavat brändejä, joista he pitävät. Ei siis ihme, että Instagramia pidetään sosiaalisista medioista kaikkein sitouttavimpana.

Mitä mainoksilla tavoitellaan?

  • Kävijöitä verkkosivustolle
  • Latauksia mobiilisovellukselle
  • Runsaasti näkyvyyttä brändillesi
  • Katsojia videollesi

Omni suunnittelee ja toteuttaa mainoskampanjan, joka tuo tuloksia!

Pyydä tarjous! >>

 

Mitä erilaisia mainoksia Instasta löytyy?

Tämän artikkelin kirjoitushetkellä erilaisia mainostyyppejä on yhteensä kolmea eri tyyppiä: kuvamainos, videomainos ja karusellimainos.

  • Kuvamainos = yksi kuva ja sen kuvateksti
  • Videomainos = kuvan sijasta 30 sekuntia videota
  • Karuselli = 25 erilaista kuvaa, joita käyttäjä voi itse selata koskettamalla

Karuselli avaa paljon uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia tarinoiden kertomiseen kuva kerrallaan.

Mainokset voivat näkyä neliön- tai vaakamuotoisina valitsemasi mainostyypin ja muodon perusteella. Muoto määritellään mainosten luonnin yhteydessä.

Kaikkiin instamainoksiin lisätään ”Sponsored”-kuvake oikeaan yläkulmaan, jotta käyttäjät voivat erottaa maksetut julkaisut.

Uusi Call To Action -ominaisuus mahdollistaa myös ihmisten ohjaamisen Instagramin ulkopuoliselle sivustolle, esimerkiksi suoraan verkkokauppaan. Aikaisemmin ohjaaminen piti tehdä erillisen profiililinkin kautta. Vaikka mainonta on herättänyt suomalaisten käyttäjien keskuudessa myös kritiikkiä, varsinkin jos mainoksen linkkiä klikkaaminen siirtää käyttäjän pois Instasta, kannattaa CTA silti lisätä erityisesti tuotemainoksiin!

Kannattaa kuitenkin muistaa, että palvelu ei ole tuotekatalogi. Kerro siis kuvien avulla yrityksestäsi tarina.

Mainonta toteutetaan Facebookin mainostyökalujen avulla. Voit lukea aloittamisoppaan täältä.

 

Mainonnan kohdentaminen

Kohdentaminen onnistuu tällä hetkellä seuraavilla perusteilla:

  • Sijainti
  • Ikä
  • Sukupuoli
  • Seuratut tilit
  • Facebook- ja Instagram-käyttäytymisen perusteella
  • Kiinnostuksen kohteet

Lisäksi mainontaa voidaan kohdentaa Facebookille tuttuun tapaan ns. räätälöidyille yleisöille eli sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden perusteella. Myös remarketing / retargeting onnistuu, jolloin mainoksia näytetään ihmisille, jotka ovat vierailleet verkkosivustollasi.

 

Miten kasvatan seuraajamäärääni ilman mainontaa?

Vaikka et haluaisi olla mukana Instagram-mainonnan edelläkävijöissä, kannattaa palvelusta silti ottaa kaikki ilmainen hyöty irti.

Alta löydät meidän vinkkimme siihen, miten saat lisää seuraajia yrityksesi profiilille täysin ilmaiseksi. Huomaa: osa vinkeistä ei päde mainonnan puolella!

Seuraa isoja trendejä…

Sosiaalisen median parhaat markkinoijat ovat aina tietoisia kuumimmista trendeistä (ice bucket challenge, Kylie Jenner challenge, kuha-kuvat…). Kun jokin uusi trendi-ilmiö sopii omalle brändillesi, ole nopea ja ota siitä ilo irti.

Huomaathan, että trendien ei tarvitse aina olla jotain uutta ja isoa. Nousussa voi olla esimerkiksi joulu, ensilumi, kesäloma, Halloween, MM-kisat, olympialaiset tai mikä tahansa muu ihan perinteinen ilmiö.

… mutta tiedä, mistä seuraajasi pitävät

Ihan kaikkiin ilmiöihin ei kannata lähteä mukaan.

On tärkeää tietää, minkä tyyppiset ihmiset sinua seuraavat. Käy läpi tykkääjiesi profiileita ja katso, minkälaisia juttuja he ovat itse jakaneet. Samalla saatat löytää lisää toimivia hashtageja ja oppia lisää oman tuotteesi hyvistä ja huonoista puolista.

Tarjoa jotain erityistä ”sisäpiirille”

Instagramin käyttäjät haluavat kokea kuuluvansa tiettyyn valittuun joukkoon. Kun he seuraavat sinua, he tuntevat jonkinasteista yhteenkuuluvuutta brändisi kanssa.

Anna heille siis jotain erityistä, esimerkiksi kurkistus brändisi arkeen, kuvia työntekijöiden päivästä, vilaus työmatkoistasi tai vaikkapa video tuotteesi pakkaamisesta.

Jos toimistollanne vierailee välillä lemmikkejä, on niistä hauska napata kuvamateriaalia Instagramiin.

Ole aito

Sosiaalisessa mediassa toimivat oikeaa elämää kuvastavat kuvat. Vanha toimiva vertauskuva löytyy hampurilaisravintoloista: oletko ikinä saanut sellaista burgeria, joka näyttäisi samalta kuin mainoksessa? Et varmasti.

Sosiaalisessa mediassa aidot tilanteet, tuotteet ja ihmiset toimivat paremmin kuin studiossa otetut mainoskuvat. Toki voit käyttää molempia kuvatyyppejä, mutta älä ikinä keskity julkaisemaan pelkkiä mainosvalokuvia.

Palkitse seuraajiasi

Yrityksesi seuraamisesta pitää olla jotain hyötyä, olipa se sitten inspiraatiota, tarjouksia tai toimivia vinkkejä tuotteidesi käyttöön. Tuota seuraajillesi lisäarvoa!

Kilpailujen pitäminen on oivallinen tapa saada ihmiset osallistumaan yrityksesi toimintaan. Tarjoa palkintona jotakin vahvasti kohderyhmääsi liittyvää. Palkinnon ei tarvitse aina olla materiaalinen tai rahassa mitattava.

Voit esimerkiksi järjestää kilpailun, johon pääsee osallistumaan kommentoimalla kuvaasi, jakamalla kuvasi tai merkitsemällä kaverin kuvaasi.

Voit myös pyytää seuraajiasi osallistumaan kilpailuun kertomalla kommenteissa käyttäjäkokemuksia tuotteestasi tai kysymällä ”mikä on mielestäsi parasta tuotteessamme”. Saaduista kommenteista voit oppia paljon ja käyttää niitä kätevästi markkinoinnissasi jatkossa.

Kannusta jakamaan jakamalla itse

Vaikka olisit saanut jo tuhansia seuraajia, jotka rakastavat brändiäsi, et voi jäädä lepäämään laakereillesi.

Näytä tykkääjillesi, että olet kiinnostunut heistä. Jaa siis asiakkaidesi ja seuraajiesi jakamaa materiaalia uudestaan. Useat vertailut ja tutkimukset ovat osoittaneet, että käyttäjien itsensä luoma materiaali aktivoi käyttäjiä paljon vahvemmin kuin brändin itse luomat postaukset.

Kehitä oma aktivoiva hashtag

Moni vaatekauppa on luonut kampanjoita, joissa tavalliset ihmiset voivat jakaa omia päivän asujaan ja esitellä samalla, miten he käyttävät verkkokaupan tuotteita. Nike taas kannustaa jatkuvasti fanejaan jakamaan omia juoksukuviaan hashtagillä #runfree. Kaikki tietävät, että hashtag liittyy brändiin, mutta se ei menoa haittaa.

Oman tehokkaan hashtagin kehittäminen vaatii luovuutta. Ja vaikka ideasi olisi todella inspiroiva, ei se välttämättä ota tuulta alleen. Kannattaa silti kokeilla, ja saatat itse olla mukana luomassa seuraavaa isoa some-ilmiötä Suomessa.

Yhdistä Instagramisi Facebookkiin

Siirry Instagram-tilisi jakoasetuksiin ja valitse ”Linkitetyt tilit” (Windows Phonessa ”Jakoasetukset”). Kun yhdistät tiliäsi, se yhdistetään automaattisesti henkilökohtaiseen Facebook-tunnukseesi. Jos haluat jakaa Instagram-kuvia suoraan ylläpitämällesi Facebook-sivulle, valitse ”Jaa palvelussa” (Androidissa ”Facebook”) ja valitse haluamasi sivu listasta.

Mainosta Instagram-tiliäsi selvästi muissa kanavissasi. Kerro siitä Facebookin lisäksi Twitterissä, sähköpostissa ja verkkosivustollasi.

 

Lisää seuraajia, lisää näkyvyyttä, lisää myyntiä!

Omni Partners tarjoaa kaikki digitaaliseen mainontaan liittyvät työt yhdestä paikasta. Suunnittelemme ja toteutamme Instagram-kampanjoiden lisäksi mm. Facebook ja Adwords-mainontaa.

Me luomme kampanjan, joka saavuttaa tavoitteet.

Ota yhteyttä, niin hankitaan yhdessä sinulle myyntiä Instasta!