YouTube-mainontaa mitattavin tuloksin

YouTube-mainonta on tehokas tapa tavoittaa asiakkaita kohdennetusti ilman suuria kustannuksia. Video on tunteisiin vetoava kerronnan muoto, jonka avulla saat näkyvyyttä brändillesi sekä lisää myyntiä!

YouTube-videomainonta on suhteellisen edullista

YouTube-mainonta on tehokasta! Videot vaikuttavat katsojiin vahvasti. Ne välittävät tunteita tehokkaammin, kuin mikään muu mainonnan muoto.

Videomainoksia näytetään vain YouTube-partnereiden videoissa, eikä missään takakujien rallijutuissa tai tuntemattomien ihmisten avautumisvideoissa.

Videoiden avulla tavoitat suuren määrän potentiaalisia asiakkaita kustannustehokkaasti. Mainonnan hinta ei vielä päätä huimaa, sillä kilpailu on vähäistä. Yksi mainosnäyttö maksaa keskimäärin 0,010,20 euroa.

Suurimmat edut:

  • Tarkkaan kohdistettavissa
  • Helppo mitata ja optimoida
  • Kustannustehokasta (maksat vain oikeasti videon katsoneista)
  • Lisää näkyvyyttä brändillesi
  • Lisää myyntiä

Tehdään yhdessä tulosta  ota meihin yhteyttä!

 

Eri mainostyypit

Jotta sinun on jatkossa helpompi seurata juttuamme, erotellaan aluksi eri mainostyypit.

  • In Stream = Ennen videota näkyvä videomainos. Voidaan joko näyttää niin, että video on pakko katsoa, tai että sen voi skipata 5 sekunnin katselun jälkeen. Skipattavissa mainoksissa sinä maksat näytöstä vain, jos vierailija on katsonut videosta yli 30 sekuntia (jos video on lyhyempi, maksat, kun video on katsottu kokonaan).
  • In Display = Mainostat omaa videotasi. Videosi näytetään YouTuben hakutulossivun yläreunassa ja videoita katsellessasi sivun oikeassa reunassa videolistauksessa.
  • In Video / Overlay = Banneri- tai tekstimainos videon päällä. Katsoja voi klikata mainokset pois X:stä. Helppo lisätä omiin videoihin, mutta ei muiden videoihin (tämä ominaisuus on tarjolla vain Premium-mainostajille, jotka käyttävät suuria summia).

 

4 syytä tehdä videomainontaa

Miksi ihmeessä sinun pitäisi kiinnostua videomainoksista? Tässä 4 syytä!

1. Maksat vain, kun videotasi katsotaan

Vaikka In-Stream-videomainos käynnistyy aina automaattisesti, sinun ei tarvitse maksaa, jos käyttäjä ei katso videotasi kokonaan tai vähintään 30 sekuntia.

Koska mainoksen skippaaminen onnistuu vasta 5 sekunnin kohdalla, sinä saat mainostajana tämän ajan käytännössä ilmaiseksi!

2. Omnichannel on päivän sana, video on yksi osa sitä

Markkinoinnissa ollaan menossa kohti ns. omnichannel-ajattelua, millä tarkoitetaan useiden eri kanavien yhdistämistä saumattomasti niin markkinoinnissa, ostamisessa kuin asiakaspalvelussa. Sinä tunnistat saman asiakkaan eri kanavissa, ja asiakas sinut.

Erilaiset videot tavoittavat erilaisia ihmisiä eri paikoissa ja ostopolun eri vaiheissa. Moni katsoo videoita kotona, töissä, matkoilla ja kaupungilla. Siinä missä hakusanamainonnalla vastataan jo valmiiseen kysyntään, voidaan videoilla myös synnyttää ostohalukkuutta, luoda tarpeita ja herättää kiinnostusta brändiäsi kohtaan.

3. Tarkkaan kohdennettavissa

Markkinointi on helppo kohdentaa iän, sukupuolen, alueen, perhetilanteen, kielen, kellonajan, sisältöjen, avainsanojen, kiinnostuksen kohteiden ja useiden muiden eri muuttujien perusteella.

Jos haluat tarkempaa tietoa kohdennustavoista, lue tämä: 6+1 tapaa kohdentaa mainontaa YouTubessa.

4. Helposti mitattavaa

Kaikki digimarkkinointi on aina mitattavissa, niin myös YouTube-mainonta. Näytöt, näyttöhinnat, klikkaukset, klikkihinnat, myynnit. Kaikki saadaan näkyviin!

Mainonnan kulut ja tuotot on helppo vetää yhteen. Näet mitkä mainokset ovat tuottaneet eniten myyntiä, kuinka paljon myyntiä on tullut ja kuinka kannattavaa se on ollut.

 

Miten aloittaa mainostaminen YouTubessa?

Meiltä ostaessasi saat tuloksia ja vapautat omaa aikaasi muihin tärkeämpiin tehtäviin. Jos kuitenkin haluat tehdä YouTube-mainontaa itse, näillä ohjeilla pääset alkuun.

Luo Adwords-tili

Jotta voit aloittaa YouTube-mainonnan, sinulla pitää olla Google Adwords -tili.

Kun olet luonut tilin, mene osoitteeseen http://adwords.google.com/video.

Liitä AdWords-tilisi YouTubeen

Klikkaa sivun oikeasta ylälaidasta mutterin näköistä Asetukset-nappulaa. Valitse ”Linkitetyt tilit” ja valitse valikosta YouTube.

Klikkaa ”+ KANAVA” ja lisää oma kanavasi listaan ohjeiden mukaisesti. Oletus tässä kohtaa on, että sinulla siis on jo oma videokanava luotuna.

YouTube-tilin linkkaaminen Adwordsiin

Luo ensimmäinen kampanjasi

Siirry kampanjat-välilehdelle ja luo itsellesi uusi kampanja. Valitse alasvetovalikosta kampanjatyypiksi video.

Valitse kampanjan tyypiksi video

Seuraavalla sivulla voit asettaa kampanjasi päiväbudjetin, valita mainosverkostot ja määrittää yksinkertaisen kohdentamisen mm. kielen, sijainnin ja laitteen perusteella. Tavallisesti yksi videonäyttö maksaa noin 0,010,20 euroa. Hinta on halpa, koska kilpailu on vielä vähäistä.

  • YouTube-haku = Mainostasi näytetään vain YouTuben hakusivuilla. Vain In-Display-mainokset voidaan näyttää tässä tilassa.
  • YouTube-videot = Mainoksiasi voidaan näyttää sekä kanavilla että videoissa (YouTubessa ja upotetuissa videoissa muilla sivustoilla). Videoissa toimivat sekä in-stream- että Overlay-näyttömainokset
  • Display-verkosto = Tarkoittaa kaikkia niitä sivustoja, joissa Googlen mainoksia näytetään. Displayssä voidaan näyttää kaikki sekä in-stream- että näyttömainokset.

Voit myös määrittää videoillesi tietyt esitysajat (esim. kello 1822) sekä kampanjan aloitus- ja lopetuspäivät.

Valitse video ja lisäkohdistukset

Seuraavalla sivulla määrität mainosryhmän nimen ja liität oman videosi mainoskampanjaan.

Lisäksi voit määrittää korkeimman katselukohtaisen hinnan ja kohdistaa markkinoinnin sukupuolen, ikäryhmän ja perhetilanteen sekä aihepiirien perusteella. Jos haluat kokeilla vielä tarkempaa kohdistamista, valitse alasvetovalikosta ”Käytä tarkempaa kohdistusta (valinnainen)”.

Valitse mainosmuoto

Valitse haluatko näyttää In-Stream- vai In-Display-mainoksia. Näiden erot on käsitelty jo tässä artikkelissa aikaisemmin. Tee valintasi!

Sulje pois turhia kohderyhmiä

Vaikka et aluksi olisi tehnyt tarkempia valintoja, voit tässä kohtaa vielä sulkea pois esimerkiksi tiettyjä ikäryhmiä tai aiheryhmiä (K18-videot, arkaluontoiset muut videot, suoratoistovideot, pelit tai vaikkapa upotetut videot, jos haluat sittenkin näkyä vain osoitteessa www.youtube.com).

 

5 yleisintä virhettä

Joskus mainonta menee metsään. Jos mainostat YouTubessa itse, opi muiden tekemistä virheistä. Alta löydät 5 yleisintä virhettä.

1. Videomainonnan skippaaminen kokonaan

Niin, se on ensimmäinen moka. Moni yritys välttää vielä YouTube- ja muuta videomainontaa, koska sen aloittaminen vaatii hieman panostusta. Pitää tietää, miten kohdentaa YouTube-mainoksia ja minkälaisia mainoksia luoda. Lisäksi itse videoiden luominen vie aikaa ja rahaa.

2. Selvän kehotteen puuttuminen

Kertooko videosi selvästi, mitä haluat katsojan tekevän?

Käske katsojaa! Olipa tavoitteesi saada hänet siirtymään verkkosivustollesi, tilaamaan tuotteen, liittymään postituslistalle tai lataamaan mobiiliapplikaation, lisää videoon aina CTA eli toimintakehote: ”tilaa”, ”hyödynnä tarjous”, ”tule mukaan”, ”varaa lippusi”, ”lataa ilmaiseksi” jne.

3. Yleisön unohtaminen

Pidä aina kirkkaana mielessäsi, kenelle ja miksi mainostat. Pelkän turhan informaation tai hauskuuttamisen takia ei kannata käyttää euroja. Luo videoita, joista kohderyhmäsi nauttivat ja jotka heitä kiinnostavat. Vaikka video voi tarjota arvokasta lisäinformaatiota, tarkoituksesi on kuitenkin tehdä lisää rahaa, ei tarjota sirkushuveja.

Muista erottaa tässä maksettu mainonta muista videoistasi. Voit luoda hauskuuttamiseen erillistä sisältöä, mutta sen markkinoinnista ei välttämättä kannata maksaa.

4. ”Väärän pituiset” videot

Jos haluat kaiken irti YouTubesta, kannattaa sinun panostaa kahdentyyppisiin videoihin: pitkiin yli 5 minuutin mittaisin ohje-, inspiraatio- ja tuotevideoihin sekä lyhyempiin 1260 sekunnin mittaisiin mainoksiin.

DIY-videot, käyttöohjeet, tuotearviot ja vlog-jutut kiinnostavat ihmisiä. Niistä kannattaa aina tehdä pidempiä, jos vain juttua riittää. Vastaavasti mainoksia ihmiset keskimäärin vihaavat.

Onneksi YouTube on määrittänyt mainosvideoille minimi- ja maksimipituudet. Näitä sinun on pakko noudattaa. Koska skipattavissa videoissa katsojille näkyy aina pakosta vähintään 5 sekuntia, kannattaa mainoksen alusta tehdä mahdollisimman kiinnostava, joskus jopa hätkähdyttävä!

Tee siis molempia: lyhyitä mainoksia ja pitkiä sisältövideoita, joita mainostat muilla keinoin.

5. Luovuttaminen liian aikaisin

YouTube ei ole mikään välitön ratkaisu myynnin lisäämiseen, Adwords on. Tavallisesti tuloksia alkaa videomainonnalla syntyä kunnolla vasta muutamien viikkojen myötä. Hio videoitasi, muuta mainonnan kohdistuksia, tee kokeiluja ja ota opiksi!

 

Omni hoitaa kampanjat puolestasi

Me emme ole videotalo. Mutta me tiedämme, miten saat videoistasi kaiken mahdollisen irti.

Pystytämme sinulle optimoidun videokanavan, optimoimme videoiden meta-tiedot ja kuvaukset sekä hoidamme kaiken YouTube-mainontaan liittyvän puolestasi, aina strategiasta toteutukseen ja raportointiin asti.

Ota yhteyttä, tehdään videoillasi lisää myyntiä!