A/B-testaus / splittitestaus / Multivariate Testing

A/B-testaus monine eri nimityksineen liittyy läheisesti CRO:hon (Conversion Rate Optimization) eli sivuston konversio-optimointiin. Yksinkertaisimmillaan testaus voidaan toteuttaa tekemällä yhdestä sivusta kaksi eri versiota ja ajamalla puolet liikenteestä vaihtoehtoon A ja puolet vaihtoehtoon B. Vaihtoehto A on yleensä alkuperäinen versio. Vaihtoehto B:ssä testataan jonkin muutoksen vaikutusta sivun konversioon. Muutos voi olla vaikkapa ”Lisää ostoskoriin” -napin väri, fontin koko tai hinnan esittämistapa. A/B-testausta voidaan tehdä myös sähköpostimarkkinoinnissa, jolloin lähetetään esimerkiksi sama sähköposti kahdella eri otsikolla tai viestin sisällöllä. Nimitystä ”multivariate testing” käytetään silloin, kun testattavia elementtejä on kerralla useampia.

Testauksessa olennaista on selvittää, mikä vaihtoehto toimii parhaiten, ja tätä varten testien seuranta on tärkeää. Google tarjoaa Analyticsin kautta Content Experiments -työkalun, jonka avulla voit tehdä testejä, jos pystyt itse tekemään sivustasi eri versiot. Jos et pysty itse muokkaamaan sivustosi koodia tarpeeksi tai sinulla ei ole siihen tarvittavaa teknistä osaamista, markkinoilla on erilaisia työkaluja, joiden avulla muutokset voi tehdä. Visual Website Optimizer ja Optimizely ovat näistä hyviä esimerkkejä.