SEO eli Search Engine Optimization / hakukoneoptimointi

Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joiden avulla pyritään saamaan sivu tai sivusto sijoittumaan mahdollisimman korkealle hakukoneen hakutulossivulla. Tämän lisäksi tavoitteena on saada mahdollisimman moni hakutuloksen nähnyt klikkaamaan itsensä juuri kyseiselle sivustolle optimoimalla myös sivun titleä (eli otsikkoa) ja metakuvausta:
hakutulos-esimerkki

Teknisillä toimenpiteillä varmistetaan sivuston indeksoitavuus ja mahdollisuus suorittaa optimointitoimenpiteitä. Sisällölliset toimenpiteet taas koskevat sisällön laadun, oikeiden termien käytön sekä sivuston rakenteen parantamista.

Hakukoneoptimointiin liittyviin sisäisiin tekijöihin kuuluvat sisällön lisäksi mm. sisäinen linkitys, sivuston ikä, tekninen toteutus sekä sivuston auktoriteetti kyseisessä aihepiirissä (engl. topical authority). Ulkoisia tekijöitä ovat mm. sivustolle tuovat linkit muilla sivustoilla (ulkoiset linkit), hakukoneista sivustolle saapuvien ihmisten käyttäytyminen sekä hakijan sijainti, kieli ja hakuhistoria (personoidut hakutulokset).

Hakukoneoptimointi nähdään usein erillisenä sivuston kehittämisen toimenpiteenä, vaikka sen pitäisi olla osa jokaisen sivuston ylläpitäjän normaalia työtä. Hakukoneoptimointia ei kannata tehdä niin, että optimoi sivuston kertarysäyksellä ja unohtaa opit sen jälkeen. Uutta sisältöä tuotettaessa SEO-oppien pitäisi olla jokaisen kirjoittajan takaraivossa. Optimointia voi ostaa ulkoiselta toimijalta, mutta myös yrityksen omien työntekijöiden olisi hyvä osata edes perusasiat. Hakukoneoptimointi tulisi kytkeä saumattomasti yrityksen muuhun markkinointiin ja nähdä osana kokonaisuutta.