Retargeting / Remarketing

Retargeting on mainonnan kohdistamisen keino. Toimintaperiaate on seuraava: Verkkosivuille lisätään pieni koodinpätkä. Kun kävijä vierailee verkkosivuillasi, koodinpätkä mahdollistaa evästeen lisäämisen vierailijan selaimeen. Kun kävijä sivustovierailun jälkeen selailee muita sivustoja, voit näyttää mainontaasi samalle käyttäjälle muilla sivustoilla evästeen avulla. Tällä keinolla voit siis kohdistaa mainontaasi vain sivustollasi vierailleille käyttäjille (ks. myös segmentaatio eli kohdentaminen).

Retargetingin toimivuus perustuu siihen, että kävijä on jo ollut kiinnostunut verkkosivustasi, mutta ei ole syystä tai toisesta tehnyt vielä haluttua toimenpidettä, kuten ostosta verkkokaupassa. Retargetingin avulla muistutamme asiakasta tuotteesta tai palvelusta sivustolla, josta tiedämme hänen olleen kiinnostunut.

Tästä kohdistustavasta käytetään kahta eri nimeä: retargeting ja remarketing. Käsitteet eivät eroa toimintaperiaatteeltaan toisistaan, mutta yleisesti kohdistusta voidaan kutsua remarketingiksi, jos se tapahtuu Googlen tuotteilla. Remarketing on siis Googlen tuotteilla tehtyä retargetingiä.