Sosiaalinen media eli some

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen osaksi yritysten ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta. Usein kuulee sanottavan, että someen ”pitää mennä”. Tärkeämpää on kuitenkin miettiä, mitä somessa tehdään, kun sinne on kerran menty, ja miten sitä voi hyödyntää yrityksen viestin viemiseen kuluttajille ja asiakkaille. Olennaisinta on, että yrityksen ääni on sama kaikissa kuluttajakohtaamisissa ja että viesti asiakkaalle on sama niin somessa, asiakaspalvelukohtaamisissa kuin markkinointiviestinnässä yleisesti.

Verkkokaupan markkinoinnissa kokeilemisen arvoisia ovat mm. Pinterest, Instagram, Stumbleupon, Ask.fm sekä tietenkin Facebook. Sosiaalisen median kentälle nousee jatkuvasti uusia palveluita. Viimeisin tulokas monenkirjavaan joukkoon on hyvin markkinoitu Ello, josta käyttäjien mielipiteet ovat olleet kaksijakoisia. Nähtäväksi jää, miten suosittu siitä tulee.

Sosiaalisesta mediasta kiinnostuneille suosittelemme hämeenlinnalaisen kouluttajan, tietokirjailijan ja viikinkimiekkailija Katleena Kortesuon ylläpitämää Ei oo totta -blogia. Kortesuo bloggaa humoristisesti asiakaspalvelun, sosiaalisen median ja muutenkin viestinnän sudenkuopista, ja tarjoilee usein myös ratkaisuja epäkohtiin. Yksi Kortesuon parhaista kirjoituksista käsitteli VR:n hissien epämääräisesti merkittyjä painikkeita.